4. listopadu 2019

Štěstí v práci: Jak ho realizovat v praxi?

Ve světě i v Česku existuje mnoho firem, které se štěstí v práci věnují systematicky. Co tyto firmy dělají jinak? Investují čas a energii do cíleného vyvolávání pozitivních emocí u svých zaměstnanců. Lidé totiž zapomenou, co jim řeknete. Zapomenou, co jim uděláte. Ale nikdy nezapomenou, jak se díky vám cítili.

Z předchozích článků této série víme, že když se lidé cítí v práci šťastní, jsou produktivnější a kreativnější, mají více přátel nebo vyšší odolnost vůči stresu. Víme také, že štěstí v práci docílíme zaměřením na výsledky a  budování pevných vztahů a že nám situaci občas komplikují takzvané kognitivní odchylky. 

Z jakých firem čerpat inspiraci? Ze světa nesmíme zapomenout na Southwest Airlines, Zappos, Semco nebo Virgin. Z českých společností stojí jistě za zmínku Sonnentor, Solea CZ, IReSoft nebo Etnetera. Tady je několik konkrétních příkladů, které výše zmíněné firmy úspěšně uvedly do praxe a které mohou inspirovat i vás: 

Připravte novému kolegovi nezapomenutelný první den v práci:

  • Připravte koláž, na kterou každý napíše krátký vzkaz typu „Vítej” a podobně. Buďte kreativní a nešetřete vtipem.
  • Vyzdobte stůl nového kolegy do firemních barev. Připravte drobné dárečky, které jsou v ideálním případě osobního charakteru. 
  • Darujte novému kolegovi pytlík čokoládových bonbónů, které může nabízet kolem a využít tak jako pomůcku k navázání konverzace a představování se.

Oslavujte pracovní úspěchy:

  • Máte velkou vstupní halu? Při velkém úspěchu tam vystřelte oslavné konfety. Nechte je ležet na zemi po zbytek dne jako znamení úspěchu pro všechny, kdo půjdou kolem.
  • Připravte nástěnku pro zaznamenávání úspěchů. Popište, co konkrétně se povedlo a kdo za tím stál. Pro lepší vizualizaci používejte obrázky.

Buďte společně zdraví:

  • Zorganizujte listopadovou „plank challenge”. Každý den v 11:00 přijde, kdo chce na určené místo, a soutěží s ostatními. Na jaký čas se za měsíc zvládnete společně dostat?
  • Přihlašte svůj tým na závod v běhu. Nechte vyrobit týmová trička a připravte společný tréninkový plán.
  • Připravte každému na stůl džbán s pitnou vodou na podporu dodržování pitného režimu.

Pomáhejte druhým:

  • Uspořádejte společný sběr odpadků v blízkém lese. Přizvěte veřejnost a napište o své snaze článek.
  • Navštivte společně před Vánocemi dětský domov nebo domov důchodců. Najděte doma pár nepotřebných věcí a doneste dárky.
  • Zorganizujte společné darování krve. Podpořte kolegy, kteří mají strach. Následný dobrý pocit bude stát za to.

To je jen pár ukázek toho, jak společný zážitek vytvořit. Podobných inspiračních tipů máme v naší databázi stovky. 

Z čeho zprostředkování toho správného zážitku vychází?

Při budování šťastného pracoviště mějte na paměti tyto 3 věci. 

  1. Snažte se vyvolávat pozitivní emoce. Pokud je budete lidem zprostředkovávat dlouhodobě, budou vám to vracet pílí i věrností. Budou ambasadory vaší firmy.
  2. Získávejte zpětnou vazbu. Ptejte se lidí, co mají rádi a co se jim nelíbí. Nevycházejte z vlastních předpokladů. 
  3. Využívejte element překvapení. Moment překvapení je intenzivní a snadno zapamatovatelný. 

Přejeme hodně štěstí při budování lidského prostředí, které pomáhá jednotlivcům a skupinám růst, vyznačuje se pevnými mezilidskými vztahy a dlouhodobě dobrými výsledky. 🙂 

Martin Šafařík, Happiness at Work

Dobrá rada

Jak jste se dočetli v článku, pozitivní emoce a element překvapení jsou pro šťastný pracovní život důležité. Když pospícháte na schůzku, potřebujete vytisknout podklady a na počítači vám jedou všemožné aktualizace, emoce jsou v tu chvíli velké, určitě ale ne pozitivní. Věděli jste, že můžete tisknout snadno a rychle z telefonu? Jestli nevěříte, přečtěte si více v článku Nic nestíháte a jste neustále „v letu“? Tiskněte přímo z chytrého telefonu. Překvapením pro vás možná bude i 5 situací, kdy vás tiskárna ušetří křiku, pláče i pracovních průšvihů. Přečtěte si naše tipy a pracujte na svých pozitivních emocích.

Čtěte dále: Štěstí v práci: Co když do práce pustíme emoce?

Martin Šafařík

Martin Šafařík

Martin Šafařík pochází ze světa inovací, které vystudoval v holandském Groningenu a více než dva roky pracoval jako konzultant v této oblasti. Získané znalosti a nástroje z inovací nyní předává ve firmě Happiness at work s.r.o. Společnost pomáhá, prostřednictvím vědecky ověřených principů štěstí v práci, firmám dosahovat lepších výsledků a lidem v tom, jak a kde hledat štěstí v práci a vnitřní klid.