27. září 2019

Štěstí v práci: Vztahy a výsledky jako pilíře úspěšného byznysu?

Zákazníci nikdy nebudou milovat firmu, kterou nemilují její zaměstnanci,” říká Simon Sinek. Ano, přístup, kdy je zákazník vždy na prvním místě, postupně odeznívá. V moderních firmách je dnes primárním cílem mít šťastné zaměstnance. Spokojení pracovníci totiž udělají maximum pro to, aby se postarali o zákazníka, šířili dobré jméno firmy a budou hrdí na to, že můžou být její součástí. Podobně založených firem bude vznikat stále víc.

V předchozích článcích jste se mohli dočíst o tom, co se stane, když do práce pustíme emoce, co jsou to kognitivní odchylky a jaká je jejich role směrem k tématu štěstí. Tentokrát se zaměříme na další důležité otázky.

V čem je přístup těchto firem jiný? Jak zajistit, aby firma měla dlouhodobě šťastné zaměstnance? 

Odpovědí nejsou moderní kanceláře, jídlo zdarma ani jiné nákladné externí motivátory. Zajímavým paradoxem totiž je, že štěstí v práci nemusí téměř nic stát. Mnohem důležitější je v tomto ohledu investovaná energie a čas. Stále více vědeckých studií ukazuje na několik principů, které vám s budováním šťastného pracoviště pomohou. Shrnout se dají do dvou hlavních kategorií – vztahy a výsledky.

Co znamená budovat vztahy?

S kolegy nemusíte být nejlepší přátelé. Nejlepší přátele si totiž vybíráme sami, kolegy většinou (zatím?) ne. V práci ale strávíme třetinu života a pro naše štěstí je důležité, abychom ho strávili s lidmi, které máme rádi, se kterými se můžeme společně zasmát a kterým důvěřujeme.

Vědecké studie ukazují, že takové vztahy se vytváří pomocí principů vděčnosti a laskavosti. Jsou totiž přímo napojené na produkci takzvaných hormonů štěstí. Z logiky věci – čím více hormonů štěstí vyprodukuji, tím jsem šťastnější. Vytvářejte prostředí, ve kterém lidé oceňují jeden druhého, vzájemně si pomáhají a vymýšlejí, jak druhému udělat radost. I zdánlivé drobnosti mohou mít ohromný dopad. Můžete se spolehnout, že z takového prostředí nebudou chtít pracovníci odcházet jinam.

Co znamená pracovat s výsledky?

Lidé potřebují mít pocit dobře odvedené práce. Pocit, že jsou v něčem výjimeční. A hlavně pocit, že jejich činnost pomáhá někomu dalšímu. Ať už je to zákazník, kolega nebo někdo jiný. Potřeba pomáhat druhým je v nás velmi hluboko zakořeněná. V práci, která nám tyto pocity přináší, dokážeme být dlouhodobě šťastnější.

Dosáhnete toho pomocí hledání smyslu v práci a práce se silnými stránkami. Zprostředkujte lidem ve firmě kontakt se zákazníky. Ukažte, komu a jak vaše produkty a služby pomáhají. Zaměřte se na skutečné příběhy lidí. Zároveň pomozte lidem najít a využívat jejich silné stránky. Činnosti, ke kterým mají předpoklady a ve kterých se budou rádi dál rozvíjet.

Společnost, ve které jsou skvělé vztahy, ale chybí výsledky, fungovat nebude. Zároveň si ale můžete být jistí, že firma, která má dobré výsledky, ale špatné vztahy, také dlouho nepřežije.

 

V příštím článku si ukážeme, jaké firmy u nás i ve světě s tímto tématem pracují a co konkrétně pro budování šťastného pracoviště dělají. 

Martin Šafařík, Happiness at Work

Dobrá rada

Chcete ve společnosti budovat dobré vztahy, ale žere vám čas všemožné papírování? Možná by vám pomohl nový člen v týmu – chytrá tiskárna Xerox, která umí zpracovávat faktury, přepisovat texty a prezentace, překládat do cizích jazyků nebo číst texty nahlas při cestování, což oceníte třeba v autě. Přečtěte si více zde, nebo se zeptejte odborníků v Xeroxu.

Čtěte dále: Jak se z práce nezbláznit? Přinášíme pár tipů, jak tomu předejít

Martin Šafařík

Martin Šafařík

Martin Šafařík pochází ze světa inovací, které vystudoval v holandském Groningenu a více než dva roky pracoval jako konzultant v této oblasti. Získané znalosti a nástroje z inovací nyní předává ve firmě Happiness at work s.r.o. Společnost pomáhá, prostřednictvím vědecky ověřených principů štěstí v práci, firmám dosahovat lepších výsledků a lidem v tom, jak a kde hledat štěstí v práci a vnitřní klid.