16. dubna 2019

„Technologie nám umožňují fungovat levněji,” říká Marek Orawski z První klubové pojišťovny

Přijít s přelomovým projektem na český trh a uspět? Marek Orawski to s kolegy dokázal. Založili pojišťovnu, která jako jediná u nás nabízí sdílené pojištění, a vrací se tak k základům pojišťovnictví obecně. Navíc celá funguje jednoduše online.

Proč jste se rozhodl pustit v pojišťovnictví do zcela nového projektu?

Po dvaceti letech v korporacích jsem přemýšlel nad tím, co dál dělat, aby to bylo smysluplné nejen pro mě. Rozhodl jsem se v pojišťovnictví zůstat a zúročit svoje zkušenosti. Konečně jsem se s nadhledem dokázal podívat na to, jak současný pojišťovací trh funguje, jak nelítostný byznys vznikl z původní čisté myšlenky podržet člověka v nesnázích. To mne dovedlo k vytvoření základního popisu, jak by měla vypadat ideální férová pojišťovna.

V čem se odlišujete od ostatních pojišťoven po provozní stránce?

Naše pojišťovna v podstatě celá funguje online, vše řešíme tzv. „na síti”. Některé záležitosti případně telefonicky. Nezatěžujeme naše klienty tím, že by museli docházet do kamenné pobočky, tím logicky šetříme i finance na provoz pojišťovny. Výhody online fungování jsou jednoznačně na straně nákladů a ve snadnějším jednání s klienty. Plusová je určitě jednoduchost, rychlost a cena.

Jakou roli pro vás hrají technologie?

Už od začátku zásadní, což vyplývá ze samotného principu nastavení pojišťovny. Umožňují nám fungovat levněji. Pro nás jsou ale technologie především prostředkem. Pokud by bylo levnější tesat smlouvy do kamene a roznášet je, tak půjdeme touto cestou. Cíleně jsme internetovou pojišťovnu nebudovali.

Dobrá rada

Funguje i vaše firma v podstatě online bez nutnosti tisku tun dokumentů měsíčně, a přesto máte tiskárnu v každé kanceláři? Ať už jste startup o pár lidech nebo korporát se stovkami zaměstnanců, i vy si můžete díky auditu od Xeroxu nechat nastavit to pravé řešení přesně pro vaše potřeby. Chcete o auditu tiskáren ve firmě vědět víc? Přečtěte si tento článek. Kontaktovat také můžete přímo odborníky z Xeroxu.

Tiskárnu tedy u vás v kanceláři nenajdeme?

Máme dvě malé tiskárny, na které jsou síťově připojeni všichni ve firmě. Tiskneme ale minimum věcí, takže pro potřeby naší pojišťovny jsou dostačující.

Pracuje Klubovka vůbec s dokumenty v papírové podobě? O jaký typ dokumentů se případně jedná?

Jako pojišťovna musíme mít některé dokumenty fyzicky. Bohužel bez toho fungovat stále nemůžeme. Jedná se například o pracovní smlouvy, smlouvy s dodavateli. Tyto věci máme archivované fyzicky. Pokud jde o komunikaci s klienty, pak se jedná pouze o zelené karty v případě, že si jejich zaslání v papírově formě členové vyžádají. Tyto věci ale netiskneme ve firmě. Využíváme služeb společností, kterým pošleme PDF soubor, ony dokument vytisknou a pošlou ho klientovi. Tento způsob nám přijde jednodušší, než nutit klienty kupovat vlastní tiskárnu (smích). Ze zákona naštěstí není dané, že bychom museli mít s našimi klienty fyzické smlouvy.

Klasický archiv u vás tedy nenajdeme?

Máme archiv. Za roky našeho fungování se jedná asi o půl metru dokumentů. Takže to není žádné drama (smích). Většinu věcí ale máme archivovanou elektronicky, využíváme datové schránky.

Pracujete také s cloudovými úložišti?

Cloudové služby využíváme pouze v určitých případech. Je to například CRM (Customer Relationship Management, pozn. red.) systém a online systém, který nám ukládá telefonáty s klienty do cloudu. Tohle jsou jediné dva případy, které máme v cloudu. Jinak v pojišťovně využíváme disková pole serveru, který vše zálohuje na server dodavatele našich technologií. Tam máme archivovaná v podstatě všechna naše důležitá data.

Kladete větší důraz na zabezpečení dat, když je máte téměř všechna online?

Používáme standardní zabezpečení, které je dané pro finanční instituce. Regulace na něj klade velký důraz. Systém, který využíváme my, mají i zahraniční pojišťovny a po dobu našeho fungování jsme žádné problémy neměli. Vypadlo nám například internetové připojení, které poskytuje dodavatel, ale z hlediska bezpečnosti a samotného fungování pojišťovny to žádný velký problém nebyl.

Klubovka

První klubová vznikla v roce 2015 a celá funguje online. S členy pojišťovna komunikuje především pomocí online klubového portálu, dále e-mailem a případně telefonicky. V současnosti má První klubová pojišťovna na 10 tisíc členů.

Čtěte dále:

Moderní kancelář není jen místem k práci. Má inspirovat a motivovat

Marek Orawski

Marek Orawski

Podnikatel a manažer Marek Orawski je odborníkem v segmentu pojišťovnictví. Absolvent Vysoké školy báňské a také Liverpool John Moores University strávil v oboru přes dvacet let. Za tu dobu se vypracoval až na vrcholového manažera České pojišťovny, kde zasedl i do dozorčí rady. Poté dělal poradce členovi představenstva pojišťovny Kooperativa a nyní už čtvrtým rokem vede z pozice předsedy představenstva peer-to-peer pojišťovnu První klubovou.